We leggen de lat steeds hoger. We verwachten meer van elkaar en de organisatie. We stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van producten of diensten maar ook aan de manier waarop de taken worden uitgevoerd. Om deze verwachtingen waar te kunnen maken zijn we intensiever gaan samenwerken en worden we veel afhankelijker van anderen (collega’s, teams en leidinggevenden). Maar is deze collectieve opgefoktheid de manier om bij te blijven en over die lat te blijven springen? Nee, want onze arbeidsproductiviteit neemt al jaren niet meer toe en steeds meer mensen lopen vast.
We hebben minimaal 50.000 gedachten per dag:
98% zijn terugkerende gedachten over verleden en toekomst, 80% van deze gedachten zijn negatieve gedachten. Ook op het werk speelt dit want ‘aandacht’ is vaak gericht op behalen van resultaten of op het evalueren van vorderingen. Of er is de uitdaging (of de zorg) van weer een nieuwe taak die erbij komt. En dan is er ook nog de afleiding … dus concentratie op de taak zelf (waar ben ik nu mee bezig) … dat is best lastig.
98% zijn terugkerende gedachten over verleden en toekomst, 80% van deze gedachten zijn negatieve gedachten. Ook op het werk speelt dit want ‘aandacht’ is vaak gericht op behalen van resultaten of op het evalueren van vorderingen. Of er is de uitdaging (of de zorg) van weer een nieuwe taak die erbij komt. En dan is er ook nog de afleiding … dus concentratie op de taak zelf (waar ben ik nu mee bezig) … dat is best lastig.
Kennis is er al in overdaad. Aandacht is het nieuwe goud
We verwachten dus excellente en heel betrouwbaar presterende medewerkers die beschikken over een combinatie van inhoudelijk kennis (wat overal te vinden is), goede communicatievaardigheden, stressbestendigheid en creativiteit. In de praktijk doen we het tegenovergestelde, we gebruiken vele digitale middelen, zijn het grootste gedeelte van de dag actiegericht en werken en luisteren wij op de automatische piloot. Hierdoor houden we onze concentratie vast, bereiken we onze korte termijn doelen en krijgen dingen gedaan. De keerzijde is dat we competitief en veroordelend zijn zowel als individu naar jezelf toe, als team onderling en anderen toe en zelfs als organisatie kan deze cultuur overheersen.
We verwachten dus excellente en heel betrouwbaar presterende medewerkers die beschikken over een combinatie van inhoudelijk kennis (wat overal te vinden is), goede communicatievaardigheden, stressbestendigheid en creativiteit. In de praktijk doen we het tegenovergestelde, we gebruiken vele digitale middelen, zijn het grootste gedeelte van de dag actiegericht en werken en luisteren wij op de automatische piloot. Hierdoor houden we onze concentratie vast, bereiken we onze korte termijn doelen en krijgen dingen gedaan. De keerzijde is dat we competitief en veroordelend zijn zowel als individu naar jezelf toe, als team onderling en anderen toe en zelfs als organisatie kan deze cultuur overheersen.
Je kunt iets opmerken zonder dat het verder bewust tot je doordringt.
Dan dender je doelgericht door zonder echt aandacht te hebben
voor hoe de omgeving (of jijzelf) erbij staat.
Dan dender je doelgericht door zonder echt aandacht te hebben
voor hoe de omgeving (of jijzelf) erbij staat.
Wat werkt dan wel? Niet wat de aandacht trekt maar wat aandacht vraagt. Aandacht voedt ons, afleiding put ons uit. Aandacht stelt je in staat doelen te bepalen en maakt intensieve interacties in teams mogelijk. Teams die goed met elkaar samenwerken, waarbij de gunfactor herkenbaar is en de onderlinge relaties niet gericht zijn op competitie. Geen afrekencultuur maar een organisatie die veerkracht en wendbaarheid toont. Om dit te bereiken kunnen we ons brein trainen om minder afgeleid te zijn. Mindful werken biedt hierin de noodzakelijke handvatten.
Mindful werken speelt zich af op het snijvlak van drie gebieden: de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, zijn of haar taken en rollen en de eisen die daaraan worden gesteld, en de organisatie: teams, cultuur en veranderingen. Op elk gebied en snijvlak ervaren medewerkers of managers in een organisatie uitdagingen: mentale druk, elkaar begrijpen, aan eisen voldoen, samenwerken, je onmachtig voelen te voldoen aan wat er verwacht wordt, lastige collega’s, besluitvorming over hoofden heen, een wellicht harde organisatiecultuur, etc. Maar – gelukkig - ook: graag een bijdrage willen leveren, ergens voor gaan, met plezier willen werken en het gevoel hebben onderdeel te zijn van een groter geheel.
Mindful werken ondersteunt de medewerker om stressfactoren beter te hanteren (veerkracht) en energiebronnen beter te benutten. Tevens leren wij de medewerker bewuster te schakelen tussen actie en reactie, zodat hij effectiever kunt worden.
Aandacht maakt ook dat jij gericht waarnemingen kunt negeren,
zodat je energie overhoudt voor wat er wél toe doet. Het biedt de mogelijkheid af te wijken van routines.
zodat je energie overhoudt voor wat er wél toe doet. Het biedt de mogelijkheid af te wijken van routines.
Teams die mindful werken ontwikkelen/implementeren, zijn aantoonbaar bezorgd om het welzijn van hun leden. Ze zijn zich collectief bewust van de taken en doelen die ze delen; en ze zijn zich bewust van en kunnen omgaan met de dynamiek die onvermijdelijk tussen teamleden stroomt. In deze teams ontstaan minder teamconflicten en voelen medewerkers zich psychologisch veiliger. Hierdoor zal het team het beter doen vooral wanneer ze met een crisis worden geconfronteerd.
Mindful samen werken
Er is dus een businesscase voor mindful werken en deze wordt ondersteund door wetenschappelijke evidentie. Organisaties (teams) die mindful werken zullen psychologisch veiliger zijn en beter in staat zijn om te innoveren; ze zullen minder churn ervaren. Maar er is ook een morele zaak. Mensen in bewuste teams zullen meer welzijn, werkplezier, bevlogenheid en veerkracht ervaren. Zeker in deze tijden is dat reden genoeg.